måndag 3 mars 2014

schampo-fritt, försök 1

Första gången jag läste om att tvätta håret utan schampo, a.k.a no-poo, var i våras någon gång. Då tänkte jag att det lät väldigt krångligt och lite flummigt. Men sen under sommaren och hösten vande jag mitt hår vid att bara bli tvättat en gång i veckan.
När jag väl hade vant mig vid att tvätta håret mer sällan började min hårbotten klia nästan varje gång jag tvättade håret, vilket så klart gjorde att jag drog mig än mer för att tvätta det och detta ledde till att no-poo kändes som ett mer och mer intressant alternativ. För ärligt, det är värt lite mer krångel om en har chans att slippa alla de timmar med klåda i hårbotten och på halsen jag haft efter hårtvätt de senaste månaderna.
Så sagt och gjort. Nu har jag för första gången tvättat håret med bikarbonat och sen gjort efterskölj med grönt te. Håret verkar må bra, är inte trassligare än vanligt och jag har så gott som ingen klåda alls.


Slutsats: håret känns rent, det är inte elektriskt, mina lockar syns och jag slipper lukta kemiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar