måndag 17 mars 2014

alltså arbetsförmedlingen.

Vaknar med ett meddelande från arbetsförmedlingen i inkorgen och snö utanför fönstret, och ärligt vet jag inte vad som gör mig mest besviken.

Så vädret, vad håller du på med. Jag trodde på riktigt att det var vår, så sluta skojas med mig nu, snälla. Det var vår, det faktum att jag klarade mig i bara tjocktröja eller kavajen flera dagar i rad borde räcka som bevis. Jag känner mig lite lurad nu. Jag vet att det bara är mars, men hallå, du hade ju liksom lovat att jag skulle kunna hänga undan vinterjackan för i år. Det kändes i alla fall som ett löfte, eller missförstod jag?
Nu tröstar jag mig med en lång stickad tröja och benvärmare och tänker att om jag råkar köpa godis idag så är det på ditt ansvar vädret, bara så att du vet.

Och angående arbetsförmedlingen. De skulle kontakta mig för mer än tio dagar sen. Men nej, jag fick själv maila dem för att ta reda på när de skulle kontakta mig. Jag hade ändå sett fram emot det, tänkte att nu får jag väll i alla fall ett möte så jag kan få gnälla lite om hur drygt det ändå är att vara arbetslös. Men nej, istället får jag ett mail innehållande en ny handlingsplan. Ingen träff alltså, och de kontaktar mig nästa gång i augusti, då är det nästan ett år sen jag fick träffa någon där.

De anser att jag kan ta jobb över hela Sverige. Att jag har familj och boende här i Tensta är tydligen inte relevant. Att jag även har boende här och inte överallt annanstans är tydligen inte heller relevant. Suck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar